Wednesday, November 22, 2006

Goede ministers?

Tot narder orde geloof ik niet dat alle ministers door en door slecht zijn. Ik zal er eens twee opnoemen waar ik nog altijd redelijk vertrouwen in heb. Misschien zullen jullie het wel rare keuzes vinden, maar edoch ik kan het min of meer verdedigen. De twee zijn Renaat Landuyt en Rudy Demotte. Nu heb ik spijtig genoeg in de loop der tijden mijn positief idee over een politieker moeten herzien tot zwaar negatief (bijvoorbeeld Steve Stevaert) en het kan dus nog gebeuren.

Laten we beginnen bij Demotte, over Landuyt en Stevaert zullen we het later hebben.

Er zijn drie redenen waarom ik Der Rudy het voordeel van de twijfel geef:

1) Ik heb hem nog maar weinig baarlijke nonsens weten uitkramen

2) Toen hij het kiwimodel voor geneesmiddelen invoerde deed hij dat op een zeer pragmatische en logische manier (en toch hij bakken kritiek), hij pastte het immers enkel toe voor geneesmiddelen waar geen patent meer op gelde. Zeer logisch want het heeft uiteraard weinig zin om de markt te laten spelen op geneesmiddelen onder patent, daar bestaat immers geen markt voor, meestal is er maar 1 fabrikant die de touwtjes in handen heeft. Het toepassen van kiwimodel had hier dus voor extra administratie en hogere prijzen geleid.

3) In Vlaanderen werd de voorganger van Der Rudy, de in alle gevallen geldverbrandeden Frank Vandenbroecke, als grote held beschouwd (nog altijd trouwens). Onder het bewind van onze Frank explodeerde echter de kosten van de gezondheidszorg. Elke dag vaardigde bezigge Frank wel ergens een pipimaatregel uit, maar het resultaat was een ware catastrofe. Der Rudy kwam en overwon de problemen in no time. Het budget is nu helemaal onder controle en zit zelfs zwaar onder budget. Mijn idée is dat der Rudy daar weinig krediet voor krijgt bij ons, omdat hij nu eenmaal een franstalige sos is en dus niets goed kan doen in de Vlaamsche pers. In Het Laatste Nieuws krijgt hij echter wel regelmatig een pluim opgestoken.

Et voilà, volgende keer zal ik het over de Stevaert hebben

Wim

No comments: