Tuesday, September 26, 2006

Gezond verstand: verbannen van zware misdadigers

Naar mijn bescheiden mening is de meerderheid van de Belgische bevolking het niet eens met het vervroegd vrijlaten van zware misdadigers. Mijn klein teentje vertelt me dat eender Waal en eender Vlaming geen Hoxha of ander crapuul op visitie bij hem thuis wil bij één of andere homejacking.

Ik denk dat de gemiddelde Belg (integenstelling blijkbaar tot onze ministers) weet dat de donkere middeleeuwen een tijdje voorbij zijn en dat de zogezegde 'verbanning' naar een ander land niet echt meer een optimale methode is. Het is misschien nog niet iedereen opgevallen, maar een reisje maken vanuit het oostblok naar België is niet meteen het moeilijkste der kunstjens die heden ten dagen kunnen uitgehaald worden. Dat een pak van die zware misdadigers alras weer verschijnen om hun oude hobbies te hervatten, kan dan ook niet echt verbazen.

De politiediensten zijn ook niet echt opgezet. Zij doen al de moeite van de wereld om die zware jongens op te pakken en een paar jaren later lopen ze weer fluitend over den dijk in Knokke.

Jamaar 'de gevangenissen zijn overvol' hoor ik dan. Dat lijkt me nu wel een foute redenering om iemand vrij te laten. Het kan toch niet zijn dat we in België niet in staat zijn een paar extra gevangenissen neer te poten. Wetende dat 'veiligheid' en 'werkloosheid' de top bekomernissen zijn van de mensen lijkt het me niet ongepast om daar voldoende in te investeren.

Een beetje gezond verstand zou hier geen kwaad kunnen,

Wim

No comments: