Friday, September 22, 2006

Een andere kijk op België

Ik zit sinds een week in Shanghai (China) en dankzij de Breedband internet connectie in mijn hotel en Skype (werkt fantastisch) kan ik perfect contact houden met het Belgisch thuisfront.

Wat meteen opvalt is hoe kleinzielig ons landje is als je het vanop een afstand bekijkt. Shanghai is een stad die bruist van de energie en tot honderde kilometers in de omtrek is er een verzengende aktiviteit. De wereld verandert hier aan een ongelooflijke snelheid. Als China wijzigt, wijzigt de wereld, dus tijd dat wij Belgen ook eens wat aan de toekomst doen.

Edoch waar zijn wij ten lande mee bezig?? Wij maken heisa rond tweetalige stembrieven in de rand rond Brussel. Hier in Shanghai en tot honderde kilometers daarbuiten is ongeveer alles aangeduid in twee talen (Chinees en Engels). Fameuze faciliteiten voor de Engelstaligen onder ons, en ik kan je zeggen dat een dergelijk beleid het megamakkelijk maakt om te reizen en te leven in China (tzou anders echt niet te doen zijn vrees ik ..., en Chinees leren doe je niet van de dag op de andere).

De trein, metro en taxi nemen is dan ook een koud kunstje. Ik denk dan ook dat wij Belgen hier eens een voorbeeld mogen aannemen. Engels is het 'Latijn' van vandaag en de wereldtaal van vandaag (en ik denk ook van morgen). Als een dik miljard Chinezen zich al niet te goed voelen om het te gebruiken, waarom wij dan niet? Waarom maken wij het de wereld en onze internationale gasten niet makkelijker door alle info ook in het Engels beschikbaar te maken??

Of gaan we dan die x% hardliners die alle niet Vlaamsche teksten overschilderen weer aan het werk zien??

Komop kerels, we zijn het middelpunt van Europa. Laat ons fier zijn dat wij de mensen in minstens drie talen de weg wijzen.

Tot zeer zeer weldra,

Wim

No comments: