Saturday, September 23, 2006

VRT: Verdeel en Heers

Het 'separatisme' en de 'vlaams' of 'waalsgezindheid' leeft maar bij een klein gedeelte van de bevolking (ik schat een kleine 10%). De vroegere volksunie die hier haar favoriet item van had gemaakt is van triestigheid uit elkaar gespat en de overgebleven loosers bevolken nu de grote partijen. Met bizonder weining aanhang zijn ze in staat gebleven toch zwaar op het debat te wegen. Zo is bij elke verkiezing de splitsing van Brussel/Halle/Vilvoorde een hot item. BUT WHO CARES?? En wat maakt het zowiezo uit, wie wordt daar begot gelukkiger en beter van?? Volgens mezelf liggen de mensen vooral wakker van werkloosheid en onveiligheid en een leuke buurt/huis om in te wonen.

Het zijn de media (door gebrek aan wat anders denk ik) die van al deze schermmutselingen in de marge opblazen tot staatszaken. Het gebeurt elke dag, maar een paar weken geleden maakte ik er persoonlijk een mooi staaltje van mee. Ik vertel u snel het verhaaltje.

Ik kom met een tweetalige lijst op in Sint-Genesius-Rode, met leefde hier immers tot op heden in een soort 'eenpartijgemeente' met alle gevolgen van dien. De Vlamingen kiezen voor de Vlamingenlijst en de Franstalige voor de Franstalige lijst en voor de rest is er geen keus. Op een dag krijg ik een telefoontje van een reporter van de VRT. We spreken af aan het gemeentehuis. We merken op dat alles hier nogal triestig is (Rode is een mooie gemeente, heel veel natuur, maar alles dat beheert wordt door de gemeente straalt een Oostbloktriestigheid uit).

Zijn conclusie was (volgens mij ingegeven door de 10% Vlaamsche hardliner van Rode) dat het centrum van de gemeente lelijk is omdat hier veel Vlamingen wonen en de gemeente bestuurd wordt door Franstaligen, zij willen daarom nix in het centrum vesteren. Maar hij heeft weet van een 'tweede centrum' waar veel Franstaligen wonen en dat heel mooi onderhouden is. We rijden samen naar het 'franstaligencentrum' waar al duidelijk blijkt dat dezelfde 'Oostbloksfeer' heer en meester is. Dat is allemaal niet erg zegt hij.

"Ik kan dit allemaal wel anders in beeld brengen, zodanig dat het lijkt alsof dit veel beter is dan het echte centrum. Uiteindelijk moet het filmpje zorgen voor een hevig debat tussen Franstaligen en Nederlandstaligen. Dat is goede televisie".

Et voilà, en zo gaat dat elke dag. We worden dagelijks tegen elkaar opgezet in de media met onze VRT als plaatselijke Radio Milles Colines.

Tot morgen,

Wim

1 comment:

Anonymous said...

SCHANDALIG